I går tog det fart igen och nya namn dök upp

Efter att ha haft mycket låg besöksfrekvens till den här bloggen under längre tid, så verkar bedragarna gjort någon sorts drive i går!

Ett par nya namn dök upp:

  • John Hastings (johnhstngs4@gmail.com)
  • Maria Jensen (jensenmaria15@yahoo.com)

Avsändare på sms:

  • pariro.kile
  • +60169478459, vilket är ett Malaysianummer

De verkar även ha gett sig på en något nyare variant av kontaktsökande. Hittills har de tvärtom varit mycket snabba att kontakta folk som annonserar, ofta får man första sms:et inom bara någon timme. Nu har dock en person som haft annons ute för en kort tid sedan har blivit kontaktad av någon som undrar om sakerna fortfarande finns till salu.

28 thoughts on “I går tog det fart igen och nya namn dök upp

  1. Hej,
    Vill lägga ett namn till till listan: Jonas Smithson [smithsonjonas2@gmail.com]. Jag skulle vilja få tips hur man ska hantera de bedrägerier? Jag har skickat emial till spoof@paypal.com, men vad ska jag göra med den e-mailkontakten jag har haft? Ska jag skicka email och berätta att han är bedragare eller ska jag bara strunta i det? Jag måste ju svara att pengarna inte har kommit eller något?
    Hälsningar
    Ewa

    • Hej! Tack för de nya uppgifterna, jag lägger till dem i listorna.🙂

      Om jag var du skulle jag kort och gott skicka ett mail där jag berättade att jag fått kännedom om/att jag har anledning att misstänka att personen är en bedragare och att jag därför drar mig ur affären, eftersom jag dessutom inte hunnit få några pengar.

      Du kommer med största sannolikhet inte att få något svar på ett sånt mail… Hoppas du inte hunnit betala något till dem? Kontakta i så fall polisen – fast de kommer säkert säga att de inte kan hjälpa dig… men ju fler anmälningar desto bättre, sägs det.

      • Nej, jag har inte betalat något som tur är. Egentligen så tycket jag att det är bra att erfara sådant för då är man mer misstänksam och försiktig om det är någon från utlandet som vill köpa varor från Blocket. Jag vill också tipsa att man kan kolla varifrån email kommer genom att kolla mailets sidhuvud på http://www.iptrackeronline.com/. Det gjorde jag när det gäller mailet jag fick från ”Paypal” och det visade sig att det mail kom från samma plats som mailet från kontaktpersonen. Jag vill också tacka för att du har samlat info om den sortens bedrägerier i din blogg.
        Hälsningar
        Ewa

          • Hej!

            Jag håller precis på med en affär med Jonas Smithson. Han vill köpa en sak från mig och vill överföra via PayPal, och låta sitt privata fraktföretag komma och hämta det jag säljer. Kan det vara osäkert om han överför via PayPal? Han skrev att han önskade mitt namn, telefonnummer, fulla adress och e-mailadress som är knutet till PayPal-kontot. Hur har han lurat dig, Ewa?

            • Det var precis samma sak hände mig. Han skulle överföra pengar till min PayPal konto. Jag lämnade mina uppgifter till honom och sedan dagen efter kommer ett email från ”PayPal” där det står att han har överförd summan för varan + 7000 kr för transporten, och att jag ska sätta de 7000 kr på Wester Union konto. Så klart kollade jag mitt konto på PayPal och det fanns inga pengar, då började jag söka info på nätet om sådana bedrägerier och förstått att det var fejk. Så jag mailade till honom och ifrågasatte att jag skulle hantera transportpengar, men han svarade att han fick den rekommendation från PayPal att han skulle göra så. Då svarade jag att jag har varit i kontakt med PayPal och fått veta att de aldrig rekommenderar att säljaren ska ta hand om frakt pengar, sedan har jag frågat honom om han har satt pengar på ”rätt” PayPal eftersom det inte har kommit några pengar på mitt PayPal konto. Efter det har jag inte fått något svar från honom. Undrar varför????
              Ewa

    • Hej! Jag fick ett SMS som svar på min Blocketannons där det stod ” Jag vill köpa din trumma. Svara mig på engelska till smithsonjonas2@gmail.com”. Det kändes lite off, så jag googlade och det här var det enda sökresultatet.
      Jag fattar inte riktigt vad poängen med ett sådant bedrägeri skulle vara, eftersom de inte får pengar, men då… låter jag helt enkelt bli att svara?

      • Klippt från fliken ”3. Tillvägagångssätt” ovan (gå in där för mer info):

        Bedrägeriet i sig går ut på att du, trots att det är du som säljer en vara, ska betala pengar. Ibland sägs det att den summa du betalar ska vara till för frakten av det du har till salu, på något sätt. Andra gånger sägs det att personen satt in pengar på ditt PayPal-konto, men för att du ska få tillgång till dem, så måste du betala ett belopp till en person via Western Union. Om du betalar de begärda pengarna, så är bedrägeriet fullbordat. Ingen kommer att hämta det du har till salu och du kommer inte att få några pengar.

        • Men alltså, jag förstår inte. HUR kan han bedra genom att vilja köpa mina saker? Han skulle ju skicka sin privata fraktfirma, jag kommer ju såklart inte lämna ut något förrän jag har fått in pengarna på kontot? Kan han bedra mig genom följande uppgifter (som han skrev att han ville ha):

          Your Full Name:
          Full Address:
          Mobile Phone Number.
          Paypal Account email address:

          • Läs under flik ”3. Tillvägagångssätt”, högst upp på sidan hittar du den. Läs allt för att få ett grepp om ifall du är drabbad eller inte. Se särskilt till att läsa den rödmarkerade texten. Så länge du inte betalar pengar och inte lämnar ifrån dig det du har till salu utan att först få pengar, så blir du förstås inte lurad.

            Problemet med de här bedragarna är att de brukar begära pengar för att ge pengar och när de säger att satt in pengar på ditt PayPal-konto, så stämmer det inte. Du får ett bekräftelsemail från vad som ser ut att vara PayPal, men om du dubbelkollar genom att logga in på ditt konto via hemsidan, så kommer du att se att där inte finns några pengar. Det är bedragaren själv som skickar ”bekräftelsemailet” från PayPal (som alltså inte kommer från PayPal…). Även detta finns beskrivet under en egen flik ovan; ”5. ”Bekräftelsemail””.

            Lycka till.🙂

  2. Jag har också blivit utsatt för honom! Men jag lånade ett paypal konto, så han gjorde bort sig när jag fick mailet från paypal att pengarna var överförda😉 Men jag ska sluta maila honom nu. Plus så har jag lämnat alla mina uppgifter som ni andra skrev om tidigare så är jätte orolig att någon ska dyka upp vid mitt hus!

    • Haha, vilken miss av honom, att maila dig fast paypal-kontot inte var ditt!😉
      Jag tror inte det finns någon anledning alls att vara orolig för ev besök. Bedragarna är aldrig ute efter det du har till salu, de vill bara ha dina pengar och pengarna de tänkt lura av dig är inte så värdefulla för dem att de lägger ner tid och kraft på att söka upp dig. Av alla dem som kontaktat mig via den här bloggen, så har ingen någonsin fått besök av ”köparen”. Tvärtom, kontakten upphör utan ett ord när säljaren påtalar att denne kommit på ”köparen” med att vara en båg.🙂

    • jo kocko jag hann lämna min hemadress med! alltså allt verkade ju så äkta! är sååååå tacksam för att jag hittade denna sida och glad att jag lyssnade på magkänslan innan jag knallade iväg till western union, hade lyckarts låna ihop dom 3000 som skulle betalas in

  3. skrev till denna joannajensen och frågade om dom tjänat nån pengar senaste tiden, att dom kunde dela med sig till alla dom blåst? sa oxå att börjat bli ett evigt uttjatat mantra g’llandes dessa engineers på båtar som vill ha möbler till sitt hus i UK.. frågade oxå om det gått bra med deras flyttfirmor *asg* lite kul för annars svarar dom snabbare än blixten, nu har jag inte fått nåt svar

  4. Fick ett sms fr karlalvar@hotmail.se , ang min blocket annons, avs nr går ej se, tänker inte svara till hans mail🙂
    Min magkänsla säger: Känns som en som vill betala för mkt, så man måste skicka tillbaks pengar, eller vad finns det för upplägg nuförtiden…

  5. Jag sålde en iphone på fyndtorget,skickade den i fredags,på lördagen mailade hon att hon hade överfört pengar till mig & att dom skulle komma följande vardag,alltså idag,nu är klockan 10.30 & inga pengar har synts till,har jag blivit lurad?

Kommentera

